Saturday, November 27, 2010

Cintaku Si Kasanova

Aku sendiri
Alangkah bahagianya sekiranya hidup ini ada orang yang menyayangiku. Sejarah masa lalu mengajar aku erti sebuah percintaan. Pasti sukar untuk aku menerima kehadiran seorang leleki bernama suami. Pernah aku berangan-angan bahawa aku akan bertemu dengan lelaki idaman aku. Impian hampir menjadi kenyataan.
Pertemuan aku dan dia

Aku menghadiri sebuah Kursus di Pahang. Disana aku mengenali Reza ( bukan nama sebenar ). Bermulanya dari saat aku meminta nombor telefon Reza jejaka itu mulai rapat denganku. Walhal aku pada mulanya berhasrat mendapatkan nombor telefon reza untuk kawan baikku yang begitu tertarik dengan jejaka tersebut. Namun kawan baikku seolah-olah merestui perhubungan kami. Aku dengan Reza ibarat pasangan kekasih yang amat bahagia. Kehadiran Reza dalam hidupku membawa sinar yang terang. Walaupun aku baru mengenali Reza, keakraban kami seperti orang yang sudah berkenalan bertahun-tahun lamanya. Aku mempercayai hubungan kali ini kerana Reza memberikan komitmen yang tinggi dalam soal alam berumah tangga. Reza yang aku kenali seorang yang baik budi pekertinya. Sentiasa menjadi tumpuan pegawai-pegawai malah tempat rakan-rakannya meluahkan masalah yang dihadapi. Aku terpikat dengan jejaka ini pun kerana dia mempunyai karisma yang tinggi. Komited terhadap keluarga. Sungguh aku amat mengaguminya kerana masih ada lagi lelaki yang begitu bertanggungjawab terhadap keluarga. Aku yakin dia akan memberi sepenuh perhatiannya sekiranya aku menjadi suri hidupnya nanti. Hari-hari yang ku lalui terasa amat indah sehinggalah.....

Perubahan sikapnya

Sudah hampir sebulan aku dan Reza tidak bertemu. Komunikasi antara kami pun semakin hambar. Antara alasan yang sering diberikan kerana dia penat bekerja seharian dan mempunyai masalah keluarga. Hampir setiap hari akan ada saja pergaduhan. Kalau dahulu sekiranya terdapat selisih faham Reza akan mengalah. Tapi kini setiap kali salah itu adalah salahnya Reza akan memarahi aku kembali atau membiarkan sahaja aku terpinga-pinga tanpa sebarang jawapan. Aku dapat merasakn bahawa lelaki ini menyembunyikan sesuatu daripadaku. Hati aku kuat mengatakan sesuatu. Tetapi di relung hatiku ini pasti menagis sekiranya kemungkinan yang aku fikirkan terjadi. Namun yang pasti aku harus mencari jawapan untuk merungkaikan segala belenggu yang menganggu diri ini. Hampir gugur jantung ini saat aku melihat gambar Reza terpapar di skrin komputer. Puas ku tenung bagi memastikan kesasihan email yang ku baca. ”Sayang” kata-kata dari gadis tersebut kepada Reza....

Kesetiaan tercalar

Suatu masa dulu Reza memberi aku kata laluan emailnya. Aku sangka yang dia begitu setia dan yakin bahawasanya cuma aku seorang yang bertahta di hatinya. Tetapi jerat memakan diri sendiri. Saat aku membaca email yang di hantar oleh rakan-rakanya aku terkejut apabila membaca email dari salah seorang kekasihnya. Reza kah ini?. Reza yang ku kenali dulu seorang yang kuat cemburu dan sering mempertikaikan kesetiaan aku terhadap cintanya. Mana mungkin dia sanggup memduakan cintanya...

Kebenaran terbukti

Aku menghubungi kekasih Reza yang di kenali sebagai S bagi bertanyakan status hubungan mereka. Ternyata mereka telah menjalin kasih hampir dua bulan dan mereka hampir bertunang. Aku memutuskan untuk bertemu dengan S. Berbincang bagi mengelakkan pergaduhan antara kami. Tiba-tiba S pula dapat menghidu hubungan ketiga Reza bersama gadis yang dikenali sebagai A. A adalah rakan sekuliah S dan juga Reza. Begitu kejam lelaki tersebut sehingga sanggup memperlakukan sedemikian. Berjanji setia, sehidup semati namun janji-janji yang ditabur umpama racun dalam duri. Hubungan A dengan Reza hampir setahun lebih. Namun A langsung tidak dapat mengesyaki kecurangan lelaki tersebut. Kami berbincang dan memutuskan tiada seorang pun antara kami yang bersalah kerana kami masing-masing tidak mengtahui status Reza yang sebenarnya. Pesalah sebenarnya adalah Reza. Tidak ku sangka Reza yang ku agung-agungkan rupanya binatang bertopengkan manusia. Kehadiran gadis bernama Y mencetuskan kontoversi. Bukan madu tiga tetapi empat. Y sudah mengenali Reza hampir 7 tahun. Reza memang sudah melampau. Aku pada awalnya yang merestui hubungan Reza dengan S bertukar menjadi marah kerana Reza bertujuan hanya ingin mempermainkan kami semua.

Ketenangan yang dinanti

Aku memutuskan untuk melupakan lelaki itu. Setelah mendengar cerita kisah percintaan bekas-bekas madu yang tidak menjadi aku sedar bahawa Reza bukanlah takdir aku. Terlalu sukar untuk menerima lelaki itu kembali mahupun memaafkannya. Entah apa yang menyebabkan Reza tegar melakukan tindakan itu pun masih tidak dapat dipastikan. Aku hanya mengharapkan Reza berubah dan jangan mempermainkan hati wanita lagi. Mungkin dia sedang menginsafi apa yang telah dilakukan atau masih merasa bangga atas apa yang dikecapinya. Mugkin juga dia sedang berbahgia bersama Zatul mahupun Yantie. Aku merelakan cinta itu pergi kerana itu adalah rencana Allah S.W.T. Kita sebagai manusia hanya merancang tetapi perancangan Allah S.W.T itu lebih baik. Semoga hidup Reza diberkati dan bertemu jodoh yang sesuai untuk dirinya. Aku meneruskan kehidupanku seperti biasa. Bersama keluarga dan kawan-kawan yang sentiasa setia di sisiku.

No comments:

Post a Comment