Monday, November 29, 2010

Lost World of Tambun

Tarikh : 25.11.2010
Waktu : 11.00am – 10.00pm
Lokasi : Lost World of Tambun, Ipoh

Hy korang. Macam mana dengan holiday korang. Bersempena dengan cuti sekolah n cuti sem ni mesti ramai yang dah plan nk gi sana, nak gi sini. Kan kan kan. Aku pun xterlepas join percutian family aku. Even aku dh kerja n xder istilah vacation tp kite kenalah spend time dengan family sekali sekala kan. Mase mula2 carik tarikh yang sesuai tok gi bercuti ni berebut dengan adik aku. Sebab die minggu yang aku boleh ikot die ada tuisyen. And die ni seboleh2nya xmau terlepas tuisyen tu. So, aku sebagai kakak sulung mengalah la. Ikotkan aje tarikh yg die nak. Next vaction aku nix la jauh sgt. Kiteorg gi bercuti kat LOST WORLD of TAMBUN  kat Ipoh Perak.

Sebelum bertolak kiteorg singgah umah kg kat Kg Tok Khalifah Sg Panjang. Tengok progress rumah tu. Sekarang dalam proses pembinaan tingkat atas pulak. Then kiteorg otwy la gi ke tempat yang di tuju. Sepanjang perjalanan adik aku Iwanina tu excited giler smapai xtido langsung. Yelah nak gi mandi2 kan. Tp dalam perjalanan nak gi sane tu bleh plak sesat sampai ke Tanjung Rambutan. Hahahaha. Padahal dalam kereta tu ader tukang tujuk jalan iaitu adik kedua aku Faisal yang belajar kat UniKL Royal College of Medicine Perak.

Sampai je kat Lost World of Tambun tu mak aku bz dengan agenda die membawa bekalan nugget yg di bawa dari rumah tok dibawa masuk ke dalam tu. Yelah makanan kat dalam tu harga 2X ganda dari biasa. Kalau air mineral kat luar paling mahal RM1.10 kat dalam tu bleh jadi RM2 untuk satu botol. Tapi mase dok punggah2 barang tu ader la sorang hamba Allah ni dating dekat kereta kiteog. Ingatkan kenapa lah ka. Rupanya rezeki yang xdijangka. Orang tu offer die punya member card. So, dapat la diskaun tok masuk dalam tu. Adik aku dah calculate,total yg Abah kene bayar RM220.20 tapi bila dah pakai member card dapat la harga RM166.00.

Mase nak masuk dalam tu mak aku dh risau kantoi makanan dalam beg die. Die kata “Kalau kantoi ngn guard tu xpe tp jgn kantoi ngn abang yg bg diskaun kat kiteorg tu” huhuhu. Takot jugak die. Tapi mase aku dok tengok muke org yg tolong kiteorg tu, aku perasan muka dia ada iras2 arwah Tuan Shaharman. Teringat pulak dekat arwah. Sedekah Al-Fatihah je yang mampu diberi. Semoga rohnya amat di dalam sana.
Bile dah lepas masuk dalam tu masing2 excited nk mandi. Tak sabar2 nak salin baju. Aku mandi pakai baju yg aku pakai & aku dah siap2 pakai seluar tight kat dalam. So, xderla kalangkabut nak gi bilik persalinan. Tempat 1st yg kiteorg g ialah menyusuri laluan air ombak. Lalu lah kat tempat monyet berbunyi, katak yang mengeluarkan air pancut, zon air tadahan. Bile sampai hujung lak kiteorg stop dekat tempat luncur air.

Mase ni adik aku Faisal dan Ammar naik berdua. Aku ajak la adik aku yg kecik  Iwanina naik dengan aku. Tapi die ni penakut sikit. Kejap nak, kejap xnk. Last2 aku ajak Mama naik teman aku. Pergghh jalan nak naik terowong luncur air tu punyala seksa. Berbukit2. Semput aku nak naik atas tu. Hihihi. Sampai kat atas org guide tu terangkan jenis2 terowong yang ada. Mak aku xnak naik terowong yang gelap. So, kiteorg naik terowong yang tertutup tapi cerah. Menjerit2 la aku ngan mak aku kat dalam tu. Bile kiteorg dh sampai bawah tgk adik ngan Abah xder. Rupanya dorg pun pergi naik. Tulah adik td org ajak kejap nk kejap xnk. Pastu dh kene tinggal sibuk nak jugak..hahahah.

After dat kiteorg lepak kat area Pantai. Knp pantai? Sebab kawasan die makin lama makin dalam. Dekat ½ jam lepak2 kat sane kiteorg g round balik kat laluan air yg mule2 td sbb nak g tgk bintang. Kebetulan mase kiteorg smpai kat tempat harimau dorg tgh nak buat Tiger Show. Dapat lah tengok harimau yg ganas tu dijinakkan. Baby harimau lak cam anak kucing cume die besar sikitlah. Lepas tu kiteorg g mandi kat Kolam Air Panas. Perghh panas sungguh air die. Dulu aku rase xdelah panas sangat. Aku siap boleh berenang2 lagi dalam tu. Ini nak turun paras lutut pon aku xsanggup. Tapi adik aku steady jer masuk dalam tu. Dorang g pusing2 area Sauna lagi.

Last sekali kiteorg mandi kat kawasan kanak-kanak. Tempat tu cetek jer tp sebab ader tong air besar yg akan melimpah bile penuh. Family kiteorg dok concer benda tu jela. Dah puas mandi2 mestilah laparkan. Gi makan dulu pastu smbung mandi. Bile sume dh penat n cam xder tempat nk g lagi kiteorg pon siap2 nak balik. Tyme nilah baru sempat nk bergambar. Mase mandi tadi xingat nak posing2. Huhuhu. Sikit je pic yg dapat amek.lol.. pastu kiteorg pun bertolak pulang. Mase otwy lek tu sempat lagi kiteorg singgah Kompleks Pasir Salak. Tapi tempat tu tutup. Dapat tengok dari luar je. Sampai umah semua tido xingat dunia. Inilah pengalaman percutian bersama family bagi tahun 2010.**Sekian**

Memory of the days...


Gambar kenangan
Berterabur lol..

Bersantai-santai lepas mandi
My Lovely Mom & Dad
Main Chak2

Me, Adik & Mama
Alang & Adik









No comments:

Post a Comment